از اتاق خاطراتم بوی حلوا بلند شده است ! فاتحه ای بفرست ... شاید خدا گذشته ام را بیامرزد...
by : x-themes

روزگار غریبی است. دنیا عوض شده است. مردم هم عوض شده‌اند. شهر و دیارمان هم عوض شده است. وسائل ارتباط جمعی‌مان هم عوض شده است و انگار دین و ایمان‌مان هم دارد عوض می‌شود. دین و ایمانی که قرار بوده از رسول خاتم تا روز قیامت یکی بماند، هر روز دارد به تعداد ما آدم‌ها تفسیر می‌شود. تفسیر به رای یک طرف و اجرا شدن یا نشدنش هم طرف دیگر. انگار در زمان غیبت، مدرنیته در حال پیشی گرفتن از سنت است و صاحبان این موج هم دین را گذاشته‌اند به حساب سنت و با کارهای‌شان می‌توان فهمید که به دنبال پشت سر گذاشتن آن هستند. بحث من اما به این گستردگی نیست. بحث سنت و مدرنیته را پیش‌تر گفته‌ام و در آینده نیز ان شا الله بیش‌تر خواهم گفت. بحث من عوض شدن دنیا است، در محدوده وسائل ارتباط جمعی. از این هم محدودتر، دنیای مجازی و از این هم محدودتر، پدیده‌ای به نام فیس بوک(Facebook). سایتی که خود دنیایی است از تمام آنچه در دنیای واقعی به آنها صفات خوب یا بد می‌دهیم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم.
اول از همه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چرا فیس بوک؟ مگر سایت‌های ارتباط جمعی یا به اصطلاح شبکه‌های اجتماعی قبل از این سایت نبوده‌اند؟ آیا فیس‌بوک ایده جدیدی است؟ چرا این‌قدر مهم تلقی می‌شود و امروزه همه جا صحبت از فیس‌بوک است؟ در جواب این سوالات باید گفت از سال‌ها پیش از این نیز شبکه‌های اجتماعی مجازی متعددی در عرصه وب فعالیت می‌کردند. سایت‌هایی چون ارکات، مای اسپیس و نمونه ایرانی آن، کلوب. ولی با ظهور فیس بوک، به دلایل مختلفی از جمله ایده جدید ارتباط‌های ساده و به اشتراگ گذاری‌های علایق به نحو راحت و دلچسب، باعث شد تا موج جدیدی در فضای مجازی به راه افتد که حتی دنیای حقیقی را هم گرفتار خود کند.
قدرت فیس بوک در سادگی آن است. در سرعت انتشار اطلاعات و امکانات قابل توجه برای هر کسی که به نوعی با فضای مجازی ارتباط دارد و علاقه دارد با دیگران رابطه برقرار کند. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود، منطبق بودن فضای این سایت بر یک سبک زندگی(lifestyle) کاملا آمریکایی است. این مساله شاید مهمترین وجه فیس‌بوک باشد که مرکز فرماندهی و کنترل آن هم در خود ایالات متحده قرار دارد.
حال ببینیم سبک زندگی آمریکایی به چه معناست و چگونه یک سایت می‌تواند در راستای آن قدم بردارد. سبک زندگی در واقع همان کارهای ریز و درشت روزمره ماست که با انجام دادن یا ندادن آن‌ها، حیطه‌ای را برای خود مشخص کرده‌ایم و در محدوده آن زندگی می‌کنیم. به عنوان مثال سبک زندگی یک مسلمان، از بایدها و نبایدهایی تشکیل شده است که امور روزمره وی در راستای آن‌ها انجام می‌پذیرد. منظورمان از سبک زندگی آمریکایی، همان حرکات و سکنات و خط قرمزهایی هست که برای یک شهروند آمریکا ترسیم شده تا وی در راستای آن‌ها حرکت کند و زندگی خود را بر آن‌ها منطبق سازد. اگر بخواهیم جزئی‌تر به این مساله نگاه کنیم، از سبک زندگی به طرز زندگی می‌رسیم که آن هم از نوع پوشش ما تا نوع تغزیه ما را شامل می‌شود.
این که می‌گوییم فیس بوک، بر اساس سبک زندگی آمریکایی مدیریت می‌شود، یعنی این که اولا آزادی‌های سبک زندگی آمریکایی را داراست و دوما خط قرمزهای دولت ایالات متحده آمریکا هم به شدت در آن رعایت می‌شود. به عنوان مثال، در سبک زندگی آمریکایی، حریم خصوصی افراد تا جایی است که هر کس اجازه دارد هر غذایی بخورد، هر پوششی برای خود انتخاب کند، هر دین یا مسلکی داشته باشد و تمام این‌ها را بی‌پرده در اختیار دیگران هم قرار دهد. اگر بخواهیم این بحث را به صورت مصداقی با فعالیت جاری سایت فیس بوک منطبق کنیم، می‌توان به تصاویر، نوشته‌ها و اطلاعاتی که افراد در فیس‌بوک منتشر می‌کنند اشاره نمود. عضو آمریکایی فیس بوک، تصاویر خود را از جشن‌های ازدواج و تولدش، مسافرت‌هایش و گاها فعالیت‌هایی چون ورزش و مهمانی‌هایی که در آن شرکت می‌کند را منتشر می‌کند.
در این‌جا لازم است تعریف صحیحی از کلمه انتشار داشته باشیم. اشتراک (Share) یا انتشار (Publish) عکس، متن یا هر چیز دیگری در فضای وب به معنی آن است که منتشر کننده آن رسما اعلام می‌کند که من تمایل دارم که این اطلاعات در اختیار همگان قرار بگیرد. جالب است بدانید وقتی کاربری قصد ارسال مطلبی به سایت ویکی پدیا را دارد، ویکی پدیا صریحا به او می‌گوید اگر نمی‌خواهید اطلاعاتتان در اختیار دیگران قرار بگیرد، آن را منتشر نکنید! این مساله که سایتی مثل فیس‌بوک امکان تنظیم کردن امنیت اکانت را به کاربران می‌دهد یک شوخی بیش نیست. چرا که اولا وقتی شخصی اطلاعاتی را بر روی فضای مجازی آپلود می‌کند، به مانند این است که آن اطلاعات وسط خیابان رها شده باشد! دوما در مورد سایت فیس بوک به راحتی می‌توان از طریق روابطی (Friendship) که ایجاد می‌شود، به اطلاعات اکانت کاربران دسترسی پیدا کرد. شاید ادعای اول کمی دور از ذهن باشد، ولی این موضوع سخن پژوهشگرانی غربی است که مدت‌ها بر این مساله تحقیق نموده‌اند.
نکات جالبی در مورد سیاست حفظ حریم شخصی کاربران (Privacy Policy) در فیس بوک وجود دارد. اول آن که افراد مکلف‌اند نام و نام خانوادگی واقعی خود را درج کنند. غیر از این که فیس بوک این مساله را به کاربر گوشزد می‌کند و راه‌هایی برای تشخیص واقعی بودن نام دارد، از تعویض مکرر نام و نام خانوادگی جلوگیری می‌کند. دوم آنکه فیس بوک به کاربران گوشزد کرده تا تصاویر برهنه منتشر نکنند. چرا که در غیر این صورت، فیس بوک محبوبیت خود را در بین بسیاری از افراد از دست داده و دیگر نمی‌تواند به هدف اصلی خود برسد. سوم آنکه هیچ کس نمی‌تواند نام، عکس پروفایل و جنسیت خود را مخفی کند و این موارد از جمله اطلاعاتی است که برای تمام بازدید کنندگان، قابل دیدن است. اما قانون نانوشته دیگری نیز وجود دارد و آن، جلوگیری از فعالیت گروه‌ها و کاربرانی است که به نوعی بر خلاف سیاست‌های دولت ایالات متحده عمل می‌کنند.
اما شاید بتوان زیر بنای اساسی این سایت و دلیل موفقیت و برتری آن نسبت به سایت‌های هم خانواده‌اش را یک جمله دانست و آن این است که فیس بوک به محض ورود هر کاربر، از او می‌پرسد: در چه فکری؟ پاسخ این سوال ساده، احتمالا جواب ساده‌ای خواهد بود که کاربر در قالب چند کلمه بیان می‌کند. ولی همین مساله یعنی بیان مسائل شخصی که در نهایت سبک زندگی وی را تشکیل می‌دهند.
حالا که مفهوم سبک زندگی و فضایی که فیس بوک در آن تنفس می‌کند روشن شد، به مساله اصلی باز می‌گردیم. تطبیق فیس‌بوک به مثابه یک محیط آمریکایی بر جامعه مسلمان ایرانی. نکته‌ای که گمان می‌رود هدف غایی فعالیت فیس بوک باشد. تقریبا از همان اوایل فعالیت فیس بوک، کاربران ایرانی و پارسی زبان هم این سایت را شناختند و در آن ثبت نام کردند. ابتدا افراد کم و محدود، ولی به مرور زمان و با گسترش امکانات سایت، افراد زیادی در داخل و خارج از کشور به این سایت ملحق شدند. شاید در ابتدا همه به این سایت به چشم یک شبکه اجتماعی معمولی مانند بقیه شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کردند، ولی با گذشت زمان و سیاست‌هایی که مدیران فیس بوک به کار بردند، باعث شد تا اولا افراد مجذوب آن شوند و دوما هویت واقعی و اطلاعات کاملا درستی از خود را بر روی این سایت قرار دهند. تعداد کاربران پارسی زبان فیس بوک آن‌قدر زیاد شد که زبان فارسی هم به زبان‌های این سایت اضافه گردید.
هم اکنون فیس بوک به بانک اطلاعاتی عظیمی تبدیل شده که از منظر ما ایرانی‌ها، افراد بسیاری با عقائد و تفکرات متفاوت، در این سایت عضو هستند و به اشتراک اطلاعات می‌پردازند. اما نکته مهم اینجاست که ضوابط این اشتراک اطلاعات چیست؟ آیا فیس‌بوک برای غیر آمریکایی‌ها ضوابط ویژه‌ای دارد یا خطوط قرمز همه‌ی کاربران، خطوط قرمز ایالات متحده است؟ در جواب باید گفت متاسفانه به دلیل ویژگی‌هایی که در مورد سبک زندگی آمریکایی ذکر شد، بسیاری از کاربران ایرانی با شروع فعالیت در این سایت، فیس بوک را بستر مناسبی برای انجام فعالیت‌هایی دیدند که در مورد آن‌ها در کشور و دین خود خط قرمزهایی وجود داشت. حالا شهروند فیس بوک خود را تسلیم این سایت و قواعد و ضوابط آن کرده و مانند شناگری که پس از مدت‌ها آب دیده باشد، خود را در دنیای فیس بوک رها کرده است.
البته منظور از کاربران فیس بوک که با دیدن این محیط دست از پا نشناخته‌اند و به انتشار اطلاعات شخصی خود پرداخته‌اند، همه کاربران ایرانی یا پارسی زبان نیست. خوشبختانه افرادی هم هستند که در محیط مجازی هم ضوابط محیط حقیقی را رعایت می‌کنند و به اصول خود پایبندند. اما در این مجال، منظور کسانی است که پروفایل(Profile) فیس بوکشان به مانند دفترچه خاطرات آنهاست. از اسم و فامیل حقیقی خود تا محل کار و تحصیل و اعتقادات و علائق و بدتر از همه تصاویر خصوصی خود، که هر عقل سلیمی از انتشار آن‌ها امتناع می‌ورزد را در اختیار همشهریان دنیای مجازی قرار داده‌اند. اگر این افراد مسلمان‌اند، کجای اسلام اجازه چنین اقداماتی را صادر کرده و اگر مسلمان نیستند، به حرمت ایرانی بودنشان، این کارها خلاف غیرت و اخلاق جوانمردی است. فیس بوک تا بدانجا دست افراد را باز گذاشته که متاسفانه شاهد توهین به ادیان و مذاهب نیز بوده‌ایم. اما در کنار این، جلوی فعالیت گروه‌هایی چون مخالفات رژیم صهیونیستی مانند حزب الله لبنان در فیس بوک گرفته می‌شود تا نشان دهد که بسیار ضریف و دقیق با ضوابط خود به سمت هدفی که در ذهن دارند پیش می‌روند.
در آخر باید گفت فیس بوک ادامه تهاجم فرهنگی بیست سال پیش است که مقام معظم رهبری فرمودند. ولی گوش کسی بدهکار نبود تا تبدیل شد به ناتوی فرهنگی. باز هم کسی به حرف قائد توجه نکرد تا اکنون که آقا از این موضوع با عنوان جنگ نرم یاد می‌کنند. فراموش نکنیم وارد جنگی سخت شده‌ایم که جنگ افزار آن نه تانگ و گلوله، بلکه وسائل روزمره زندگی‌مان است و اهداف آن، نه خاک سرزمین‌مان، بلکه مغز جوانان‌مان و دین و آیین و فرهنگ‌مان است.


در مورد سایت فیس بوک بایستی همگی اگاه باشند که اصلا چرا فیس بوک ایجاد شد یا چطوری ایجاد شده !!؟
هدف از این تشکیلات چیه و ... ؟

داستان فیس بوک از دانشگاه هاروارد شروع شد. همانجایی که روانشناسی می خواند. زاکربرگ در خوابگاه دانشگاه هاروارد در4 فوریه سال 2004 برای گذران ا.قات فراغت خود و نوعی سرگرمی! سایت فیس بوک را در ابتدا برای دانشجویان دانشگاه هاروارد راه انداخت.
در ابتدا دو تصویر از دانشجویان پسر و دو تصویر از دانشجویان دختر را در آن قرار داد. ویزیتورها باید خوشتیپ ترین را انتخاب می کردند که طبق رای ها رتبه بندی می شدند.
در سال 2006عضویت در این سایت آزاد شد و همه افراد می توانستند یک پروفایل شخصی در فیس بوک برای خودشان داشته باشند.
طبق آماری که در سال 2008 منتشر شد، فیس بوک پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی دنیاست.

دریک مصاحبه در سال 2007 وی دلیل خودش را توضیح داد:« این بخاطر پول زیاد نیست،مهم ترین چیز برای من و همکارانم این است که ما یک روند اطلاعاتی باز و آشکار را برای مردم ایجاد کردیم و فقط داشتن شرکت رسانه ای برای من جذاب نیست.»

فیس بوک هم اکنون تشکیلات اداری پیشرفته ای در ایالت کالیفرنیا دارد و تعداد اعضایش حالا دیگر از مرز 500 میلیون نفر هم گذشته است.
فیس بوک، یک شبکه اجتماعی عمومی است که عضویت در آن نیاز به داشتن یک تخصص یا تعلق به یک قشر خاص ندارد.

کشور انگلستان اخیراً اعلام کرد وقوع جرائم فیس بوکی در این کشور، ۶۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است و چندین نفر هم در رابطه با این جرائم دستگیر شده اند.
بعضی کشورها مثل روسیه و چین از همه گیر شدن توجه به شبکه های اجتماعی ای مثل فیس بوک که پایگاهشان در کشور امریکاست، ابراز نگرانی کرده اند و با تقویت کردن شبکه های اجتماعی بومی سعی کرده اند مردم کشورشان را از شبکه های اجتماعی غیربومی دور نگه دارند. حتی اخیراً شنیده شد فیس بوک در کشور ترکیه فی*ل*تر شده است.

البته این تشکیلات در زمینه ی سیاست نیز بیکار ننشسته و برای پیشرفت هر چه بیشتر خود :

فیس بوک به کمک رژیم اسراییل آمد

اکونیوز: سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد: به‎کمک فیس‎بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی اقدام به شناسایی و دستگیری سربازان فراری کرده است. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، ارتش اسرائیل اعلام کرد که توانسته است با رصد شبکههای اجتماعی صدها زن را که از شرکت در ارتش سرپیچی کرده بودند، شناسایی و دستگیر کند. سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه افزود: ما با کمک شرکت های خصوص بازجویی برای شناسایی زنانی که به دروغ از خدمت سربازی خودداری کرده بودند، اقدام به ارسال دعوتنامه برای شرکت در جشن های مخصوص کردیم و زنانی را که آنها را قبول میکردند، دستگیر میکردیم. وی خاطرنشان کرد: فیسبوک بسیار پرطرفدار شده و به راحتی می توان به این پی برد که جوانان در چه شرایطی به سر می برند. شایان ذکر است خدمت سربازی در ارتش اسرائیل برای مردان و زنان اجباری است به طوری که مردان 3 سال و زنان 2 سال باید خدمت کنند.

تخلیه اطلاعاتی نظامیان اسرائیل از طریق فیس بوک

در پی آشنایی تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی با یک زن در پایگاه اینترنتی "فیس بوک "، این زن توانسته به اطلاعات سری که در دست این افراد بوده است، دست یابد. این اقدام با استفاده از یک نام اسرائیلی و تصویری از یک زن زیبا درباره 200 تن از نظامیان عالیرتبه اسرائیل صورت گرفته است. یک هفته‌نامه آلمانی نوشت که 200 نظامی صهیونیست در پی آشنایی با یک زن در پایگاه اینترنتی فیس بوک، اطلاعات نظامی محرمانه را افشا کرده‌اند. به گزارش فارس به نقل از "اشپیگل "، در پی آشنایی تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی با یک زن در پایگاه اینترنتی "فیس بوک "، این زن توانسته به اطلاعات سری که در دست این افراد بوده است، دست یابد. بر اساس این گزارش، این اقدام با استفاده از یک نام اسرائیلی و تصویری از یک زن زیبا درباره 200 تن از نظامیان عالیرتبه اسرائیل صورت گرفته است. این نشریه آلمانی در عین حال به نقل از پایگاه خبری اسرائیلی "مای سی " مدعی شد که احتمالا نیروی مقاومت حزب‌الله در این مورد دست داشته اند. این خبر در حالی منتشر می شود که نیروهای اسرائیلی در اواخر ماه آوریل از فیس بوک و شبکه "توییتر " برای جاسوسی در نواحی تحت کنترل فلسطینیان در باریکه غزه استفاده کرده بودند.
همچنین هفته گذشته در آمریکا یک دختر لبنانی به عنوان ملکه زیبایی آن کشور معرفی شد که به تعبیر برخی از جمله شبکه بی.بی.سی این انتخاب دارای مفهوم و پیامهای متعددی است.
<< منتشر شده در اواخر اردیبهشت 1389>>

فیس بوک در اختیار تیم تبلیغاتی اوباما

باراک اوباما برای پیروزی در انتخابات 2012 دست به دامن شبکه اجتماعی فیس بوک شد. به گزارش خبرگزاری شبستان، مارک زوکربرگ، مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک به درخواست کمک اوباما برای پیروزی در انتخابات 2012 پاسخ مثبت داد و به این ترتیب فعالیت های اجتماعی این شبکه به تبلیغات سیاسی تغییر شکل داد. آغاز این همکاری از ماهها پیش در یک ضیافت شام مفصل در کاخ سفید برای مدیر شبکه فیس بوک و همکارانش ترتیب داده شد. به این ترتیب گسترده ترین شبکه اجتماعی با بیشترین اعضا از سرار کشور به تبلیغ درباره برنامه های آتی اوباما می پردازد. شبکه فیس بوک با پخش ویدئوهای ضبط شده از اوباما و زوکربرگ در کنار هم تبلیغات گسترده خود را آغاز کرده است. پخش این برنامه ها رقبای اوباما را سخت در تکاپو قرار داده است تا به دنبال راههای مشابه برای تبلیغات خود باشند. به گزارش روزنامه فرانسه زبان لوموند، داو لوینتهال، سخنگوی مرکز ریسپانسیو پالیتیک،سازمان ناظر بر اعمال لابی در واشنگتن برآورد کرد: این اقدام به این معنا است که فیس بوک نقش سیاسی ای را در کاخ سفید به عهده گرفته است. شبکه فیس بوک انتظار دارد باراک اوباما با دفاع در سطح بین المللی از آن راه فعالیت های اجتماعی و سیاسی را برای این شبکه هموار کند.

سایت فیس بوک توسط مارک زوکربرگ که متولد سال ۱۹۸۴ میلادی است تاسیس شد.

طبق فیلم The Social Network که سرگذشت مارک زوگر برگ است، سایت فیس بوک در ابتدا با عنوان face mash با اهداف انتخاب افراد مختلف مدرسه و کالج برای داشتن رابطه ی جنسی با هم راه اندازی شد.

این سایت در ابتدا فقط طرح پایان نامه ی زوکربرگ بود که پس از افتتاح آن مشاهده شد که در ساعات اولیه ی فعالیت خود با بازدید شگرفی روبه رو شده است. لذا تصمیم گرفته شد که این سایت را تبدیل به یک شبکه ی اجتماعی بین المللی کند.

و این اتفاق افتاد. حال مارک زوکربرگ جوانترین بیلیونر جهان است.

هم اکنون سایت فیس بوک یکی از پر بازدیدترین سایتهای جهان گشته به طوری که در هر لحظه از شبانه روز وارد سایت شوید خواهید دید که از ۱میلیون تا ده میلیون نفر آن لحظه آنلاین هستند!

همچنین سایت فیس بوک دارای یکی از قدرتمند ترین سرور های دنیاست. سرور سایت فیس بوک به تنهایی چندین برابر سرور پارس آنلاین (که تقریبا اینترنت کل ایران را تامین میکند) است!


اما با کمی تدبر و تامل در اصل و نسب مارک زوکربرگ و زندگینامه ی وی میتوان فهمید که این یهودی زاده ای که جزو ۵۰ نفر برتر منکر خداوند است. همچنین او به سربازان اسرائیلی قول داده که برای کشتن هر فلسطینی ، از شرکت فیس بوک سکه ی طلا خواهند گرفت ، مطمئنا از سایت فیس بوک به مقاصد دیگری خواهد رسید.

پس از بررسی های مکرر به این نتیجه رسیدیم که سایت فیس بوک بدون شک برای سرویس های امنیتی و دولتی کار میکند.

فرضیه ی سرویس های امنیتی را میتوان از اظهارات اشخاصی که بابت گرفتن اطلاعات از اشخاص در سایت پول میگرفتند، فهمید. این اظهارات در کلیپ ضمیمه هست. همچنین در این کلیپ یکی از مدیران سایت فیس بوک میگوید که شما هر مطلبی روی سایت فیس بوک بزنید و بعدا به هر دلیلی آن را پاک کنید، آن فایل فقط از دید عمومی پاک میشود، و در سرور سایت بایگانی میشود.

در مورد دولتمردان نیز میتوان از قدردانی های بی وقفه ی سیاستمداران کشورهای توسعه یافته فهمید، چراکه اوباما موفقیت خود در انتخابات را مدیون سایت فیس بوک و مارک زوکربرگ دانست. شما میتوانید صحبت های اوباما در مورد فیس بوک را در کلیپ ضمیمه شده تماشا کنید.

فیس بوک و اسلام

دانشگاه الازهر مصر صراحتا استفاده از فیس بوک را حرام کرده است:

[تصویر: face-alazhar.jpg]

در ایران هم که سایت فیس بوک غیرقابل دسترسی است.

البته امروزه نرم افزارهای خاصی طراحی شده اند که با استفاده از آنها میتوان به راحتی وارد سایت فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی اینترنتی شد.

این را مطمئن باشید که ورود ما به سایت فیس بوک بدون شک برابر با گلوله ای در سینه ی مردم فلسطین و عراق است.حال انتخاب با شماست.
------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت: کلیپ این مقاله به صورت تصویری با ارائه دلائل و مدارک و کلیپ اظهارات اوباما و جاسوسی های فیس بوک .


†ɢα'§ : سایبری به سبک شازده
۱۳٩٠/٩/٤ ٧:۱٥ ‎ب.ظ |- شازده کوچولو -| نظرات ()

ϰ-†нêmê§